Φέτος (2023) συμπληρώνω 18 χρόνια Εκπαιδευτικής υπηρεσίας, τα 13 των οποίων είναι αποκλειστικά σε σχολεία (τα 5 που λείπουν άφησαν πολύτιμη εμπειρία από αποσπάσεις σε διάφορους εκπαιδευτικούς φορείς): 3 χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (έχω εργαστεί σε Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο) και 10 χρόνια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Δημοτικά σχολεία).

Για έναν Πληροφορικό, το σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής είναι εργαλείο δουλειάς. Ένα καλά ρυθμισμένο σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής εγγυάται σε μεγάλο βαθμό μια καλή σχολική χρονιά. Ξεκινώντας από το θέμα του υλικού (hardware) ενός εργαστηρίου, είναι ελάχιστα τα σχολεία που διαθέτουν υπολογιστές “σύγχρονους”. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι υπολογιστές είναι άνω της 10ετίας ίσως και περισσότερο.

Από την πρώτη φορά που ανέλαβα υπεύθυνος σχολικού εργαστηρίου Πληροφορικής (το μακρινό 2010 στο Γενικό Λύκειο Νέας Βύσσας Έβρου), επένδυσα στο Linux και δεν με απογοήτευσε ποτέ. Αυτές τις μέρες, και με αφορμή την ερώτηση ενός συναδέλφου στην ομάδα Εκπαιδευτικών Πληροφορικής ΠΕ86 στο facebook, αποφάσισα να ετοιμάσω κάτι που ήθελα να ετοιμάσω εδώ και πολύ καιρό: μια λίστα προδιαγραφών που θέλω να πληροί το εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου (ή των σχολείων πλέον) που εργάζομαι.

Φέτος, σχολική χρονιά 2023-2024, εργάζομαι σε 3 Δημοτικά σχολεία. Και τα 3 εργαστήρια Πληροφορικής των σχολείων που εργάζομαι, πληρούν όλα τα points της παρακάτω λίστας:

ΜΕΡΟΣ Α – Γενικές προδιαγραφές

(0) Όλες οι εφαρμογές (Λειτουργικό Σύστημα & λογισμικό εφαρμογών) να είναι νόμιμες.

(1) Να λειτουργεί τουλάχιστον ικανοποιητικά σε παλιό hardware (ελάχιστο setup: CPU Intel Core2Duo, 4GB RAM, SSD disk)

ΜΕΡΟΣ Β – Εγκατεστημένες εφαρμογές

(0) LibreOffice με ribbon toolbar (για να μοιάζει με το M$ Office)

(1) Mind+, Pictoblox ή άλλο Scratch-clone

(2) Tuxpaint με πλήρεις σφραγίδες

(3) Gcompris με πλήρες σετ δραστηριοτήτων

(4) Eduactiv8

(5) Browser

(6) ScratchJr,

(7) Εκπαιδευτικό πακέτο εφαρμογών Δημοτικού ΠΙ

(8) Εφαρμογές flash (φωτόδενδρο κλπ)

ΜΕΡΟΣ Γ – Δυνατότητες διαχείρισης από τον Υπολογιστή του εκπαιδευτικού

Ως εκπαιδευτικός πληροφορικής θέλω:

(0) Να κλειδώνω τις οθόνες ώστε να τραβάω την προσοχή χωρίς να φωνάζω.

(1) Να προβάλω την οθόνη μου στις οθόνες των σταθμών εργασίας ως εναλλακτική προτζέκτορα.

(2) Να μπορώ να ανοίγω εφαρμογές από τον Υπολογιστή μου (εξαιρετικά χρήσιμο για μικρές τάξεις).

(3) Να μπορώ να κλείνω εφαρμογές (τερματισμός διεργασίας) απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(4) Να μπορώ να στέλνω συντομεύσεις εφαρμογών στην Επιφάνεια Εργασίας των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(5) Να μπορώ να στέλνω συνδέσμους (links) για σελίδες στο διαδίκτυο στην Επιφάνεια εργασίας των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(6) Να μπορώ να στέλνω και να λαμβάνω αρχεία από την Επιφάνεια εργασίας (ή άλλους φακέλους) των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(7) Να μπορώ να εγκαθιστώ / απεγκαθιστώ εφαρμογές απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου. Επίσης να μπορώ να συγχρονίζω τα αρχεία με τις ρυθμίσεις των εφαρμογών ώστε να ανοίγουν όλες με τις ίδιες, καθορισμένες από εμένα, ρυθμίσεις.

(8) Να μπορώ να κάνω ενημερώσεις στους σταθμούς εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(9) Να μπορώ να cachάρω τις ενημερώσεις/εφαρμογές προς εγκατάσταση στον Υπολογιστή μου ώστε όταν γίνεται ενημέρωση να μην κατεβαίνουν ξανά και ξανά τα ίδια αρχεία (καλύτερη διαχείριση της σύνδεσης στο internet)

(10) Να μπορώ να καθαρίζω την Επιφάνεια εργασίας των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου πριν μπει νέο τμήμα στο εργαστήριο.

(11) Να μπορώ να κλείνω ή να ανοίγω τον ήχο (mute off – mute on) απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(12) Να επανεκκινώ το GUI του Λειτουργικού συστήματος στην περίπτωση που κολλήσει (ναι το γραφικό περιβάλλον, όχι ο πυρήνας, του Linux μπορεί να κολλήσει 1-2 φορές κάθε σχολική χρονιά) απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(13) Να μπορώ να παίρνω screenshots των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(14) Να μπορώ να ρυθμίζω το wallpaper των σταθμών εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(15) Να βλέπω μια λίστα με τα ποσοστά μπαταριών των laptops (αν φυσικά υπάρχουν laptops) του εργαστηρίου απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

(16) Να βλέπω μια λίστα από ανοιχτά παράθυρα εφαρμογών του κάθε σταθμού εργασίας απομακρυσμένα από τον Υπολογιστή μου.

Ένα σχολικό εργαστήριο Πληροφορικής μπορεί να πληροί όλες τις παραπάνω προδιαγραφές και μάλιστα χωρίς κόστος κτήσης εφαρμογών. Απαιτεί όμως πολύ υπομονή, χρόνο και εξοικείωση με το “τέρας” που ονομάζεται Linux. Όταν το “τέρας” γίνει το αγαπημένο σου “κατοικίδιο”, θα έχεις το εργαστήριο που ονειρεύεσαι που θα μπορεί να κάνει όλα τα παραπάνω αλλά και πολλά πολλά περισσότερα.

Η συνέχεια σε επόμενο post.

Από ale3andro

2 σκέψη για το “Προδιαγραφές ενός λειτουργικού Σχολικού Εργαστηρίου Πληροφορικής”

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.