Μετά την δημοσίευση του προηγούμενου post για την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών των Ελληνικών σχολών Πληροφορικής, είχα την ευκαιρία να επικοινωνήσω με τον υπεύθυνο της ομάδας εκπόνησης της μελέτης από την πλευρά της ΕΠΕ, τον κύριο Σωκράτη Δημητριάδη. Του έθεσα του προβληματισμούς που κατέγραψα στο σχετικό post και μου απάντησε τα παρακάτω:

Για τα διεθνή πρότυπα προγράμματα Πληροφορικής:

Τα διεθνή πρότυμα σπουδών είναι τα προγράμματα Πληροφορικής που διαμόρφωσαν από κοινού η ACM και η ΙΕΕΕ ( http://www.acm.org/education/curricula-recommendations ). Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι αντιγράψαμε το ένα από αυτά τα προγράμματα που αφορά την πληροφορική αλλά διαμορφώσαμε το δικό μας αφού μελετήσαμε τις προτάσεις των δύο μεγαλύτερων οργανώσεων στο χώρο των υπολογιστών.

Για το ποια είναι τα μέλη της επιτροπής εκπόνησης και ποια προγράμματα σπουδών έχουν παρακολουθήσει:

Τα μέλη της ομάδας που σύνταξε τη Μελέτη του 2006 μπορείτε να τα δείτε στην αντίστοιχη σελίδα της μελέτης (http://www.epe.org.gr/meleth/final/MEP2006-0.pdf). Το πλήρες κείμενο της μελέτης βρίσκεται στο http://www.epe.org.gr/meleth/ Η επικαιροποίηση του συγκεκριμένου κομματιού που αφορά μόνο τα προγράμματα σπουδών είναι ακόμη στη φάση υλοποίησης οπότε δεν έχει διαμορφωθεί ακόμη η ομάδα. Γι’ αυτό εξάλλου όπως θα είδατε και στην αξιολόγηση τα περισσότερα προγράμματα έχουν ακόμη τη βαθμολογία του 2006. Μόλις σχηματισθεί η ομάδα θα βάλουμε σίγουρα και τα αντίστοιχα credits στις πληροφορίες.
Όσον αφορά το ποια τμήματα έχουν σπουδάσει αυτοί που μετείχαν στην αξιολόγηση θεωρήσαμε πως δεν είναι απαραίτητο να συμπεριληφθεί δεδομένου ότι είναι όλοι μόνιμα μέλη της ΕΠΕ. Είναι όμως μια καλή παρατήρηση και θα φροντίσουμε να υπάρχει αυτή η πληροφορία στην τρέχουσα έκδοση.

Για τον τύπο αξιολόγησης ενός προγράμματος σπουδών:

Πρόκειται για το expected value του να παρακολουθήσει κανείς το πρόγραμμα που έχουμε διαμορφώσει. Όπως και πριν προσπαθήσαμε να μην εισέλθουμε σε πολλές λεπτομέρειες αλλά απ’ ότι φαίνεται ίσως θα ήταν χρήσιμο. Θα φροντίσουμε κι εδώ να μπει μια σημείωση για αυτούς που έχουν όντως αυτή την απορία.

Για την βαθμολόγηση πληρότητας Θεωρητικού (Θ) και πρακτικού μέρος (Π):

Η βαθμολόγηση της πληρότητας του θεωρητικού μέρους (Θ) και του πρακτικού μέρους (Π) έγινε μέσω εξέτασης της συνάφειας της ύλης του μαθήματος του Προγράμματος Σπουδών της Σχολής με την αντίστοιχη ύλη του μαθήματος κατά το Πρότυπο Πρόγραμμα. Πριν την συγκέντρωση της ύλης της προηγήθηκε επικοινωνία με όλα τα τμήματα, και γραπτώς και ηλεκτρονικά, και ζητήθηκαν επίσημοι οδηγοί σπουδών. Κάποια τμήματα έστειλαν έντυπο αντίγραφο, άλλα παρέπεμψαν στις ιστοσελίδες τους ενώ κάποια δεν απάντησαν καθόλου.

Τα περισσότερα τμήματα πληροφορικής σήμερα έχουν ενημερωμένες σελίδες σπουδών (αυτό έχει εξακριβωθεί και με εσωτερικές πληροφορίες από αποφοίτους και φοιτητές των εν λόγω τμημάτων) επομένως, η επικαιροποίηση της αξιολόγησης που ξεκίνησε εδώ και ένα μήνα βασίζεται αποκλειστικά στις ιστοσελίδες.

Για την εμφάνιση του βαθμού αξιολόγησης ανά χρονιά:

Όπως αναφέρουμε και στις πληροφορίες η παρούσα 3η έκδοση βρίσκεται υπό εξέλιξη ( http://review.epe.org.gr/doc.php?q=10 ). Μέχρι να ολοκληρωθεί κάποια προγράμματα θα έχουν αναπόφευκτα την προηγούμενη βαθμολογία του 2006. Είναι θεωρώ προτιμότερο από το να μην αναφέρονται καθόλου.
Πάντως θα εκπλαγείτε αν δείτε πόσο λίγο αλλάζουν τα προγράμματα σπουδών (δεν αναφέρομαι φυσικά στα καινούρια τμήματα που τώρα διαμορφώνονται).

Για το αν θα έπρεπε να εκπονηθεί να γίνει η μελέτη από κάποιον τρίτο:

Κατανοώ απόλυτα τις όποιες επιφυλάξεις εκφράζει ο κόσμος, ειδικά στην Ελλάδα που πολλά πράγματα δε γίνονται όπως θα έπρεπε. Μακάρι να μπορούσα να αποδείξω πόσο δουλέψαμε και πόσο προσπαθήσαμε για να γίνει αυτή η αξιολόγηση όσο πιο σωστή γίνεται. Στην Ελλάδα όμως λίγοι θα με πιστέψουν και δεν τους αδικώ με τα παραδείγματα που έχουν στις μνήμες τους. Επίσης, μακάρι ως ΕΠΕ να είχαμε τους πόρους να αναθέσουμε τη μελέτη σε εξωτερική ομάδα αλλά, προς το παρόν τουλάχιστον, όλη η δουλειά που βγάζει η ΕΠΕ (και πιστέψτε με είναι πολύ περισσότερη από αυτή που φτάνει προς τα έξω) βγαίνει από μέλη της που δουλεύουν αφιλοκερδώς. Νομίζω ότι η μέχρι σήμερα πορεία μας έχει δείξει ότι βάζουμε το καλό του κλάδου πάνω από το προσωπικό μας όφελος. Δε λέω ότι είμαστε τέλειοι, αλίμονο, αλλά τουλάχιστον δε φερόμαστε με τον τρόπο που μας φέρθηκαν και μας φέρονται ακόμη και σήμερα κάποιοι άλλοι “αρμόδιοι” (ΤΕΕ, ΕΠΥ, υπουργεία, κλπ.).

Για την αξιολόγηση των Ελληνικών Σχολών και Τμημάτων:

Νομίζω ότι η αξιολόγηση είναι αμφιλεγόμενη μόνο για αυτούς που φοβούνται τις αξιολογήσεις. Όσοι θέλουν ειλικρινά να διαβάσουν μια αξιολόγηση τότε δε θα βιαστούν να ερμηνεύσουν το ένα και μόνο νούμερο της βαθμολογίας αλλά θα κάνουν κλικ πάνω του και θα δουν αναλυτικά τι συμβαίνει με το πρόγραμμά τους. Θα δουν σε όλο του το βάθος τι λείπει από το πρόγραμμά τους και θα αποφασίσουν αν είναι όντως επιλογή τους ή παράλλειψή τους. Πολλές ελλείψεις μαθημάτων είναι όντως επιλογή των τμημάτων που συνάδουν με τη φυσιογνωμία του προγράμματός τους και είναι απόλυτα σεβαστές. Πάρα πολλές όμως οφείλονται σε άλλους λόγους και πρέπει να διορθωθούν. Όσον αφορά το αποτέλεσμα που θα έχει αυτή η αξιολόγηση για την ΕΠΕ αυτό θα το δείξει τελικά η ιστορία. Προσωπικά πιστεύω ότι στηρίζει και δεν εξασθενεί την επιχειρηματολογία μας.
Πάντως, ανεξάρτητα από την εκτίμηση που χαίρει αυτή η αξιολόγηση, θεωρώ ότι βάζει ένα πολύτιμο λιθαράκι στο να αλλάξει την ελληνική νοοτροπία που θέλει τον Έλληνα να φοβάται την παραμικρή αξιολόγηση. Και μόνο το γεγονός ότι συζητείται, και μόνο το γεγονός ότι λαμβάνω μηνύματα όπως το δικό σου, δείχνει ότι η Ελλάδα αρχίζει να συνηθίζει την ιδέα της αξιολόγησης. Και αυτό είναι πολύ πιο πολύτιμο από το ίδιο το περιεχόμενο της αξιολόγησης.

Για το αν ο πίνακας με τις βαθμολογίες ανά σχολή μπορεί να παρερμηνευτεί και να δημιουργηθεί η εντύπωση “περισσότερο” και “λιγότερο” πληροφορικών:

Στην αξιολόγηση αναφέρουμε ρητά ότι αξιολογούμε ένα πρόγραμμα συνολικά και όχι τον κάθε απόφοιτό του μεμονωμένα ο οποίος μπορεί να έχει διαμορφώσει ένα διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών μέσω των επιλεγομένων που έχει επιλέξει. Δεν ξέρω τι άλλο μπορούμε να κάνουμε για να γίνει πιο σαφές. Δυστυχώς θα υπάρχουν πάντα αυτοί που ερμηνεύουν λανθασμένα τις αξιολογήσεις και αυτό δεν έχει να κάνει με τη δική μας μονάχα αλλά με οποιαδήποτε αξιολόγηση. Αυτό όμως δεν είναι και λόγος για να μην κάνουμε αξιολογήσεις. Αυτό αντίθετα είναι λόγος για να μορφώσουμε τον κόσμο στο να ερμηνεύει αξιολογήσεις. Κάτι τέτοιο όμως δεν πρόκειται να συμβεί αν πρώτα δεν υπάρξουν κάποιες αξιολογήσεις. Φαύλος κύκλος δηλαδή αλλά από κάπου πρέπει να αρχίσουμε, κι αυτό ακριβώς κάναμε σαν ΕΠΕ.

Υ/Γ.01.Προσωπικά τον ευχαριστώ πολύ για την άμεση ανταπόκριση και την διάθεση να απαντήσει σε όλα τα θέματα που του έθεσα.

Υ/Γ.02. Για όποιον ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στις δημόσιες συζητήσεις της ΕΠΕ, αυτές γίνονται κυρίως μέσω της mailing list του συλλόγου αλλά και του forum  της ΕΠΕ  Πάτρας που βρίσκεται [εδώ].

Από ale3andro

2 σκέψη για το “Η θέση του υπεύθυνου της μελέτης αξιολόγησης σχολών Πληροφορικής”

Γράψτε απάντηση στο ginko Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.