1ος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών – ‘Ολα τα έργα

Μάιος 15th, 2019 No comments

Ολοκληρώθηκε η φάση υλοποίησης των έργων του 1ου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών. Οι περισσότερες ομάδες ολοκλήρωσαν τα έργα τους (με βάση τις αρχικές τους προδιαγραφές) ενώ κάποιες άλλες όχι. Τα έργα που συμμετέχουν στην τελική φάση αξιολόγησης του Διαγωνισμού είναι μπορείτε να τα δείτε [εδώ].

Σε ότι αφορά τον Διαγωνισμό, σίγουρα υπήρχαν παραφωνίες και παραλείψεις. Εξάλλου ήταν ο πρώτος διαγωνισμός, δεν θα ήταν ρεαλιστικό να περιμένει κανείς κάτι διαφορετικό. Ως μέλος της οργανωτικής επιτροπής για την Κεντρική Μακεδονία πιστεύω ότι για του χρόνου θα πρέπει να δωθεί μεγαλύτερο βάρος στην προώθηση του Διαγωνισμού αλλά και στην έρευση χορηγιών (που φέτος δυστυχώς δεν βρέθηκαν) για προμήθεια εξοπλισμού σε δημόσια σχολεία.

Σε ότι αφορά την ομάδα που συντόνισα, αυτή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Γιαννιτσών, δυστυχώς δεν καταφέραμε να ολοκληρώσουμε το έργο μας, σύμφωνα πάντα με τις αρχικές του προδιαγραφές. Ήταν η πρώτη χρονιά που «έβαλα» Arduino στο διδακτικό μου πρόγραμμα (στην Στ’ τάξη) και έπεσα έξω στον προγραμματισμό που είχα ετοιμάσει. Για την ιστορία η σελίδα στην οποία παρουσίαζεται το έργο μας είναι [εδώ] και το αποθετήριο του έργου είναι [εδώ].

Είμαι σίγουρος ότι τη νέα χρονιά θα πάμε ακόμη καλύτερα!

Scratch 3 offline για Linux!

Μάιος 13th, 2019 No comments

Το έψαχνα αρκετό καιρό τώρα. Επίσημη υποστήριξη δεν υπάρχει, δηλαδή επίσημο πακέτο ή οδηγίες εγκατάστασης. Ακόμη και στην κεντρική σελίδα του Scratch, γράφει ότι δουλεύουν πάνω σε έναν offline editor για Linux.

Ας είναι καλά η κοινότητα των ταλαντούχων hackers εκεί έξω που απολαμβάνουν τέτοιες προκλήσεις!

Περισσότερα [εδώ].

Λίγο πριν χαλάσω ένα ποντίκι…

Μάρτιος 20th, 2019 No comments

Κάθε χρόνο στην Α’ τάξη συναντώ μαθητές και μαθήτριες που πιάνουν για πρώτη φορά ποντίκι στη ζωή τους. Δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη η εξοικείωση εξάχρονων παιδιών με το ποντίκι. Άλλα πιάνουν στην αρχή το ποντίκι με 2 χέρια (για περισσότερη ακρίβεια), άλλα εκνευρίζονται που δεν μπορούν να μετακινήσουν τον δείκτη με μεγάλη ακρίβεια στη θέση που θέλουν, άλλα μπερδεύουν το δεξί με το αριστερό κουμπί ή τα πατάνε και τα 2 μαζί. Με λίγα λόγα στα πρώτα μαθήματα της χρονιάς πρέπει να προσπαθείς να είσαι παντού 🙂

Για το θέμα των κουμπιών έχω βρεί μια λύση και την εφαρμόζω τα τελευταία χρόνια. Επειδή υπάρχει πρόβλημα με την έννοια δεξί – αριστερό (πόσο μάλλον όταν αναφέρεται στα κουμπιά ενός ποντικιού), χρησιμοποιώ μικρά αυτοκολλητάκια επιβράβευσης που τα κολλάω στο αριστερό κουμπί του ποντικιού. Όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, είναι πολύ πιο σαφής – για ένα εξάχρονο – η οδηγία «πάτησε το κουμπί του ποντικιού με το αυτοκόλλητο» από την οδηγία «πάτησε το αριστερό κουμπί του ποντικιού«. Διαφορά μέρας με τη νύχτα. Από την ώρα που ξεκίνησα να το χρησιμοποιώ, μειώθηκε σε πολύ βαθμό ο διδακτικός θόρυβος.

Φέτος όμως, και για πρώτη φορά στα 6 χρόνια που διδάσκω σε Δημοτικό, έχω μια περίπτωση μαθητή Α’ τάξης που δεν τα καταφέρνει ακόμη (Μάρτιο μήνα) να πατάει μόνο το αριστερό κουμπί του ποντικιού. Συνήθως τα πατάει και τα δύο μαζί, παρόλο που δουλεύουμε σε αυτό το θέμα αρκετό καιρό τώρα (το μάθημα των Τ.Π.Ε. είναι 1 ώρα τη βδομάδα σε κάθε τάξη του Δημοτικού Σχολείου). Έτσι λοιπόν δεν τα καταφέρνει εξίσου καλά με τους συμμαθητές του σε ασκήσεις τύπου κάνω κλικ στο κουτάκι και πληκτρολογώ το γράμμα που λείπει για να γράψω τη λέξη [εκπαιδευτικό λογισμικό alx_write_letters].

Σήμερα στο μάθημα με φώναζε κάθε 1 λεπτό γιατί πατούσε μαζί αριστερό και δεξί κλικ και άνοιγαν παράθυρα και μενού ιδιοτήτων που δεν μπορούσε να διαχειριστεί. Αποφάσισα σε κάποια στιγμή να χαλάσω ένα ποντίκι, δηλαδή να καταστρέψω το δεξί κουμπί του ποντικιού. Η σκέψη – ένα ποντίκι με αριστερό μόνο κλικ – ήταν σωστή, η υλοποίηση θα ήταν λάθος. Και τότε ήρθε η επιφοίτηση: δεν μπορεί να μην γίνεται κάτι τέτοιο σε Linux και μάλιστα με 1 εντολή στο τερματικό. Δύο λεπτά αργότερα είχα τη λύση (ναι μέχρι και αυτό είναι λυμένο αν ψάξεις) από [αυτό] το forum.

Ανοίγω τερματικό και γράφω:

xmodmap -e «pointer = 1 8 9 4 5 6 7 2 3 10»

Αυτό ήταν! Η ικανοποίηση του μαθητή στο τέλος της ώρας – όπου ολοκλήρωσε για πρώτη φορά χωρίς βοήθεια μια άσκηση – ήταν τεράστια. Βέβαια θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε τον συγχρονισμό μας στο ποντίκι αλλά δεν παύει να είναι μια καλή μεταβατική λύση.

ΕΣΠΑ και ΕΛ/ΛΑΚ

Μάρτιος 4th, 2019 No comments

Πριν από μερικούς μήνες έτρεξε ένα πρόγραμμα ΕΣΠΑ για προμήθεια εξοπλισμού Πληροφορικής σε Δημόσια σχολεία, στο οποίο αιτήθηκαν συμμετοχή σχεδόν όλα τα σχολεία, ανεξαρτήτως βαθμίδας.

Αυτό τον καιρό γίνεται η παραλαβή εξοπλισμού από τα σχολεία και σε ένα από τα σχολεία που εργάζομαι παρέλαβαν ένα laptop και ένα desktop υπολογιστή αρκετά καλών προδιαγραφών. Στο δε άλλο σχολείο, που επίσης πηγαίνω, παρέλαβαν έναν laser εκτυπωτή και ένα access point.

Δεν ξέρω ποιός διαχειρίστηκε το πρόγραμμα στο Υπουργείο Παιδείας (ή σε κάποιο άλλο Υπουργείο) αλλά το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι οι υπολογιστές αυτοί είναι dual boot (Ubuntu με γραφικό περιβάλλον Mate και Windows 10) και μάλιστα με default επιλογή (εντός 8 δευτερολέπτων) το Ubuntu. Ο τεχνικός της εταιρίας που παρέδωσε τους υπολογιστές αυτούς στα σχολεία της περιοχής, δήλωσε ότι έτσι ήρθαν οι υπολογιστές αυτοί και ότι θα πρέπει να είμαστε γρήγοροι για να τους βάλουμε να ξεκινούν σε Windows 10 (!!).

Και στα δυο λειτουργικά συστήματα, υπάρχουν εγκατεστημένα όλα τα εκπαιδευτικά πακέτα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (Προσχολική, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο – ΕΠΑΛ), το LibreOffice (αντί του Microsoft Office) και το ακόμη εντυπωσιακότερο για μένα είναι ότι οι browsers είναι ρυθμισμένοι για χρήση duckduckgo αντί του Google για προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης!

Σε τέτοιες δύσκολες οικονομικά περιόδους, τα προγράμματα αυτά του ΕΣΠΑ (έστω και αν είναι μικρά) και η στήριξη από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, είναι οι μοναδικές πηγές από τις οποίες μπορεί να προέλθει νέος και σύγχρονος τεχνολογικός εξοπλισμός σε ένα Δημόσιο Σχολείο.

Categories: Χωρίς κατηγορία Tags:

Διαγωνισμός Υπολογιστικής Σκέψης Bebras

Φεβρουάριος 19th, 2019 No comments

Όσο περισσότερο ασχολούμαι με [αυτό] τον Διαγωνισμό, τόσο περισσότερο μου αρέσει! Η Υπολογιστική σκέψη είναι μια έννοια που (θα έπρεπε να) προηγείται της εκμάθησης προγραμματισμού σε συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού, οπότε μπορεί να γίνει η εισαγωγή της ακόμη και στις μικρές τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, πόσο μάλλον στις μεγαλύτερες.

Τα παραδείγματα θεμάτων του Διαγωνισμού (δες [εδώ]) έχουν τη μορφή γρίφων, θυμίζουν – δίκαια – στους μαθητές τα Μαθηματικά και μπορώ να πω ότι στην πράξη είναι πολύ εκλυστικά.

Φέτος θα είναι η πρώτη χρονιά που το σχολείο μου θα συμμετάσχει στον Διαγωνισμό. Από την επόμενη χρονιά, που θα υπάρξει καλύτερη προετοιμασία, πιστεύω ότι θα πάμε ακόμη καλύτερα. Εγγραφές συντονιστών σχολείων μέχρι τις 20/2/2019, οπότε βιαστείτε!

Categories: Χωρίς κατηγορία Tags:

Αποτελέσματα 1ης φάσης Πανελληνίου Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών

Ιανουάριος 23rd, 2019 No comments

Μπορείτε να δείτε όλες τις προτάσεις που κατατέθηκαν, τη βαθμολογία που έλαβαν από την κριτική επιτροπή καθώς και τη διεύθυνση αποθετηρίου όπου υπάρχουν λεπτομέρειες υλοποίησης. Περισσότερα [εδώ].

Merry Christmas – Asciinema style

Δεκέμβριος 21st, 2018 No comments

Categories: blogging, Debian, Linux Tags:

Εγκύκλιος μεταθέσεων, χωρίς ενδιαφέρον

Νοέμβριος 5th, 2018 No comments

[Εδώ]. Για πρώτη φορά από τότε που διορίστηκα(!) δεν με αφορά… Το λες και πρόοδο!

Categories: Γενικά Tags:

Μεταμόρφωση του Edison robot σε Beebot

Οκτώβριος 31st, 2018 No comments

Πριν από 1 χρόνο περίπου αγόρασα ένα Edison Robot v2.0, αλλά μέχρι πολύ πρόσφατα βρισκόταν μέσα στο κουτί του στο συρτάρι πρακτικά αχρησιμοποίητο. Για να είμαι ειλικρινής το πήρα περισσότερο για τα δικά μου παιδιά στο σπίτι παρά για χρήση στο σχολείο.

Πριν μερικές βδομάδες, και με αφορμή την Ευρωπαϊκή ώρα του κώδικα, ήθελα να οργανώσω στις μικρές τάξεις, δραστηριότητες τύπου BeeBot και μου ήρθε η ιδέα να γράψω ένα μικρό script που να προσθέτει τέτοια λειτουργικότητα στον Edison. Από τα 3 διαθέσιμα περιβάλλοντα προγραμματισμού του Edison, καταλληλότερο γι’ αυτό ήταν χωρίς αμφιβολία το edpyapp.com. Τo script λοιπόν αυτό το ανέβασα σε δικό του αποθετήριο στον λογαριασμό μου στο github, εδώ. Ελπίζω να φανεί και σε κάποιον άλλο χρήσιμο. Επειδή o Edison δεν έχει κουμπιά, χρησιμοποιούνται τα βελάκια από ένα τηλεκοντρόλ τηλεόρασης (αφού φυσικά έχει προηγηθεί ο προγραμματισμός του Edison ώστε να ακούει συγκεκριμένο τηλεκοντρόλ).

Μερικές σκόρπιες σκέψεις για τον Edison:

  • Μπορεί να κάνει απείρως περισσότερα πράγματα από το BeeBot και είναι καταλληλότερο για περισσότερες ηλικίες. Θα πρέπει να διευκρινήσω ότι θεωρώ το BeeBot καταλληλότερο για Νηπιαγωγείο – Πρώτες τάξεις Δημοτικού αλλά ως εκεί.
  • Είναι αρκετά φθηνότερο από το Beebot (55 ευρώ o Edison – 78 ευρώ το Beebot τον Νοέμβριο του 2018).
  • Ο τρόπος προγραμματισμού του Edison είναι λίγο παρωχημένος – δύσχρηστος, πάντα κατά τη γνώμη μου.
  • Δεν υπάρχει αποτελεσματικός τρόπος για debugging πέρα από το beeps. Αυτό είναι μεγάλο μειονέκτημα.
  • Είναι συμβατό με τουβλάκια τύπου Lego και μάλιστα διαθέτει οπές ώστε να μπορεί να χτίσει κάποιος πάνω και γύρω του.
  • 3 διαφορετικά περιβάλλοντα προγραμματισμού που μπορούν να καλύψουν μεγάλο εύρος ηλικιών (edblocks, edscratch, edpy).
  • Τέλος, σε αντίθεση με άλλες πλακέτες και STEAM robotάκια, είναι ένα κλειστό κουτί που περιλαμβάνει όλους τους αισθητήρες, led κλπ. Αυτό μπορεί να είναι πλεονέκτημα (πχ δεν χρειάζεται η αγορά επιπλέον αισθητήρων – κινητήρων κλπ) αλλά και μειονέκτημα (συγκεκριμένες δυνατότητες και μηδενική δυνατότητα επέκτασης).

Κάλεσμα συμμετοχής στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών

Σεπτέμβριος 18th, 2018 No comments

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Κάλεσμα συμμετοχής στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών

  • Σας ενδιαφέρει η Ρομποτική;

  • Έχετε δράσεις  εκπαιδευτικής Ρομποτικής στο σχολείο σας;

  • Έχετε ιδέα που θέλετε να υλοποιήσετε με ανοιχτές τεχνολογίες;

Δηλώστε συμμετοχή στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Physical Computing Ανοιχτών Τεχνολογιών

Τι χρειάζεται:

  • Μια πρωτότυπη ιδέα ή βελτίωση υπάρχοντος έργου ανοιχτών τεχνολογιών

  • Μία ομάδα από μαθητές (Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου ή ΕΠΑΛ)

  • Ένας υπεύθυνος εκπαιδευτικός/μέντορας

Πώς μπορείτε να συμμετέχετε;

Απλά μπείτε στο robotics.ellak.gr και δηλώστε συμμετοχή (Σε αυτή τη φάση δεν απαιτείται κάποια κατασκευή).

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Physical Computing Ανοιχτών Τεχνολογιών  διοργανώνεται από 24 Ανώτατα Ακαδημαϊκά ιδρύματα, Ερευνητικά Κέντρα και φορείς από όλες τις Περιφέρειες και  έχει ως στόχο την εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους και δεν προωθεί σε μαθητές και τις οικογένειες τους προϊόντα μιας εταιρείας.

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών & Physical Computing έχει σχεδιαστεί και οργανωθεί με στόχο να συμμετέχουν σε αυτόν εκπαιδευτικοί και μαθητές όλων των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΛ). Η οργανωτική επιτροπή αποτελείται από ακαδημαϊκούς και εκπαιδευτικούς από όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.  

Ο διαγωνισμός αφορά στη δημιουργία έργων (τεχνουργημάτων) με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών υλικού και λογισμικού (Open Design, Open Software & Open Hardware), και την παραγωγή σχετικών  ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων. Η θεματολογία μπορεί να περιλαμβάνει έργα αυτοματισμού, φωτισμού-ήχου, αισθητήρων-περιβάλλοντος, έξυπνα αντικείμενα, διατάξεις έγκαιρης ειδοποίησης, αυτόνομα οχήματα, κατασκευές που φοριούνται (wareables), εφαρμογές ψυχαγωγίας, υγείας-ευεξίας, εξοπλισμό εργαστηρίων, έργα εκπαιδευτικών χρήσεων και εκπαιδευτικών εφαρμογών και εφαρμογές ΙοΤ.  (π.χ. Open source robotics, openrobothardware, κλπ).

Εκδήλωση ενδιαφέροντος για την συμμετοχή στον Διαγωνισμό Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών

Ημερομηνίες:                   

Διαβάστε περισσότερα στο https://robotics.ellak.gr

Για τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ

Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ ιδρύθηκε το 2008, σήμερα αποτελείται από 36 Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και κοινωφελείς φορείς. Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ έχει ως κύριο στόχο να συμβάλλει στην ανοιχτότητα και ειδικότερα στην προώθηση και ανάπτυξη των Ανοιχτών Προτύπων, του Ελεύθερου Λογισμικού, του Ανοιχτού Περιεχομένου, των Ανοιχτών Δεδομένων και των Τεχνολογιών Ανοιχτής Αρχιτεκτονικής στο χώρο της εκπαίδευσης, του δημόσιου τομέα και των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να αποτελέσει κέντρο γνώσης και πλατφόρμα διαλόγου για τις ανοιχτές τεχνολογίες. Ανάμεσα στους φορείς που συμμετέχουν στον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ είναι τα πιο πολλά ελληνικά Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα, ενώ για την υλοποίηση των δράσεων της ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ βασίζεται στην συνεργασία και ενεργή συμμετοχή των μελών της και της ελληνικής κοινότητας χρηστών και δημιουργών Ελεύθερου Λογισμικού, Ανοιχτού Περιεχομένου και Τεχνολογιών Ανοιχτής Αρχιτεκτονικής. Ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ εκπροσωπεί τα Creative Commons (wiki.creativecommons.org/Greece), είναι ιδρυτικό μέλος του COMMUNIA (www.communia-association.org), είναι ο ελληνικό κόμβος για το Open Data Institute (opendatainstitute.org), και είναι μέλος του Open Budget Initiative (internationalbudget.org/what-we-do/major-ibp-initiatives/open-budget-initiative).

Επικοινωνία: Βιβή Πετσιώτη: 210 7474-271, info at ellak.gr

Categories: Γενικά Tags: