Έχω καιρό να κάνω κάποια νέα ανάρτηση αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχω εγκαταλείψει το blog!
Διάβασα σήμερα ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο από μια συνάδελφο καθηγήτρια Πληροφορικής σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. και θέλω να το αναδημοσιεύσω και να συμπληρώσω ότι φέτος έγινα μάρτυρας μιας παρόμοιας μη-αξιοκρατικής σύνταξης αξιολογικού πίνακα υποψηφίων εκπαιδευτών σε Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Πιστεύω ότι το θέμα αφορά πολύ κόσμο.
Η αρχική δημοσίευση έγινε στο site της ΕΠΕ [εδώ].
Ονομάζομαι Χρυσικοπούλου Ελένη και είμαι πτυχιούχος Πληροφορικής Κατηγορίας ΠΕ19. Θα ήθελα να αναφέρω την προσωπική μου εμπειρία που δείχνει τον αδιαφανή και υποκειμενικό τρόπο πρόσληψης εκπαιδευτών στα Δ.Ι.Ε.Κ.
Την χρονιά 2009-2010 (φθινοπωρινό-εαρινό εξάμηνο) εργάστηκα ως εκπαιδεύτρια στο ΙΕΚ Χαλκίδας. Τον Σεπτέμβριο του 2010 έκανα και πάλι αίτηση για την πρόσληψή μου ως εκπαιδεύτρια στο ΙΕΚ Χαλκίδας για το φθινοπωρινό εξάμηνο 2010-2011. Δεν προσλήφθηκα και πήγα στο ΙΕΚ να ρωτήσω γιατί έμεινα εκτός. Να σημειώσω ότι είχε αναλάβει νέος διευθυντής στο ΙΕΚ.
Ο διευθυντής μου έδειξε τον πίνακα κατάταξης των εκπαιδευτών κατηγορίας ΠΕ19 και είδα ότι βρισκόμουν στην 22η θέση. Μου είπε ότι στο ΙΕΚ θα λειτουργήσει ένα τμήμα (Τεχνικός Συστημάτων Υπολογιστών) και προσλήφθηκαν συνολικά 17 εκπαιδευτές. Κοιτώντας τον πίνακα διαπίστωσα ότι είχαν προηγηθεί στον αξιολογικό πίνακα άτομα που δεν είχαν πτυχίο Πληροφορικής (φυσικοί-μαθηματικοί, απόφοιτοι σχολής διοίκησης επιχειρήσεων, απόφοιτοι ΤΕΙ διαφόρων ειδικοτήτων) αλλά κατείχαν μεταπτυχιακό τίτλο στην Πληροφορική. Όταν ρώτησα πώς είναι δυνατόν να προηγούνται άτομα που δεν έχουν πτυχίο πληροφορικής απάντησε ότι αυτές ήταν οι οδηγίες που είχε λάβει από τον ΟΕΕΚ. Δηλαδή πρώτοι θα μπουν οι απόφοιτοι οποιασδήποτε σχολής (π.χ. ακόμα και ένας θεολόγος κατά τα λεγόμενα του διευθυντή) αρκεί να έχουν μεταπτυχιακό στην πληροφορική. Αλλά το πράγμα δεν σταματά εκεί. Η διδακτική εμπειρία δεν μέτρησε και προηγήθηκαν στον πίνακα άτομα που δεν είχαν εμπειρία αλλά ήξεραν μια ξένη γλώσσα
Έφυγα απογοητευμένη και πιστεύοντας ότι έχω αδικηθεί ζήτησα διευκρινήσεις από τον ΟΕΕΚ. Εκεί μου είπαν ότι δεν υπάρχει σαφές νομοθετικό πλαίσιο για τα ΙΕΚ και ο εκάστοτε Διευθυντής αποφασίζει ποια από τα προσόντα των υποψηφίων θα μοριοδοτήσει περισσότερο. Μου διευκρίνισαν ακόμα ότι δεν υπάρχουν οδηγίες που να δίνονται στους Διευθυντές που ορίζουν τον τρόπο κατάταξης των υποψηφίων. Εκείνο που κατάλαβα ήταν ότι αν κάνω αίτηση σε 2 διαφορετικά ΙΕΚ στο ένα ο Διευθυντής μπορεί να αποφασίσει να προτάξει στον πίνακα όσους έχουν μεταπτυχιακό και ο άλλος να προτάξει στον πίνακα π.χ. όσους έχουν διδακτική εμπειρία και να έχω διαφορετική σειρά κατάταξης στο κάθε ΙΕΚ. Όταν τους ρώτησα αν μπορώ να κάνω ένσταση μου απάντησαν ότι δεν θα βρω άκρη γιατί ακριβώς επειδή δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο δεν θα υπάρξει και κανείς που θα με δικαιώσει.
Επειδή την χρονιά 2009-2010 δεν είχα αντιμετωπίσει πρόβλημα με την πρόσληψή μου δεν είχα ασχοληθεί με τον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτών στα ΙΕΚ. Αδυνατώντας να πιστέψω ότι υπάρχει τόσο μεγάλη αδιαφάνεια και ότι είναι δυνατόν ο κάθε Διευθυντής να προσλαμβάνει εκπαιδευτές όπως αυτός κρίνει, έψαξα και βρήκα όλα τα ΦΕΚ που σχετίζονται με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ και τους κανονισμούς κατάρτισης όλων των ειδικοτήτων που λειτουργούν στα Δ.Ι.Ε.Κ.. Διαπίστωσα ότι δεν είναι όλα στον αέρα. Οι εκάστοτε διευθυντές των ΙΕΚ είναι υποχρεωμένοι να τηρούν και να εφαρμόζουν τις αποφάσεις του Δ.Σ. του ΟΕΕΚ που ορίζουν τον τρόπο λειτουργίας των ΙΕΚ και να τηρούν τους κανονισμούς κατάρτισης των ειδικοτήτων. Ειδικά για τις ειδικότητες της Πληροφορικής οι κανονισμοί κατάρτισης ορίζουν την σειρά κατάταξης των εκπαιδευτών. Συγκεκριμένα για την ειδικότητα που είχα κάνει αίτηση αναφέρεται στο ΦΕΚ 2488 / 08-12-2008 / τ.Β. (Απόφαση ΔΚ2 29085 ΔΣ ΟΕΕΚ ) ρητά η σειρά προτεραιότητας των εκπαιδευτών :
“1. Πτυχίο ή Δίπλωμα τμήματος Πληροφορικής ΑΕΙ
2. Πτυχίο ή Δίπλωμα τμήματος ΑΕΙ και διδακτορικό ή μεταπτυχιακό στην Πληροφορική
3. Πτυχίο τμήματος Πληροφορικής ΤΕΙ
4. Πτυχίο ΑΕΙ θετικής ή οικονομικής κατεύθυνσης και τριετή τουλάχιστον εκπαιδευτική ή
επαγγελματική εμπειρία…
5…….”
όπου σαφώς προτάσσονται οι πτυχιούχοι πληροφορικής ΑΕΙ, ασχέτως κατοχής μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου, έναντι πτυχιούχων άλλων τμημάτων ΑΕΙ με διδακτορικό ή μεταπτυχιακό στην Πληροφορική. Επίσης στον οδηγό κατάρτισης δεν αναφέρεται πουθενά ότι προηγούνται όσοι γνωρίζουν ξένες γλώσσες.
Ξαναπήγα στο ΙΕΚ έχοντας μαζί μου όλα τα χαρτιά και τις αποφάσεις του ΔΣ του ΟΕΕΚ και ανέφερα στον διευθυντή ότι έχει προσλάβει τους εκπαιδευτές στην ειδικότητα της πληροφορικής χωρίς να τηρήσει την σειρά προτεραιότητας που αναφέρει το παραπάνω ΦΕΚ.. Του ζήτησα να αλλάξει τον αξιολογικό πίνακα και να κατατάξει του εκπαιδευτές με την σωστή σειρά πλέον. Η απάντησή του ήταν αρνητική, ισχυρίστηκε εκ νέου ότι έπραξε βάσει «οδηγιών» και δεν υπήρχε περίπτωση να κάνει καμία αλλαγή. Όταν του ζήτησα να μου δείξει αυτές τις «οδηγίες» απάντησε ότι «..αυτά τα πράγματα δεν γράφονται πουθενά αλλά δίνονται προφορικά…»(!) Όταν ζήτησα τον αξιολογικό πίνακα ήταν αρνητικός και μόνο κατόπιν υποβολής υπεύθυνης δήλωσης από μέρους μου ότι θα τον χρησιμοποιήσω μόνο για προσωπική μου χρήση μου τον έδωσε.(ενώ προβλέπεται η δημοσιοποίησή του για ευνόητους λόγους)
Μην ξέροντας τι να κάνω απευθύνθηκα στην ΕΠΕ (Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος). Έστειλα ένα mail στο οποίο ανέφερα το πρόβλημα. Η απάντηση ήταν άμεση. Με καθοδήγησαν στο τι έπρεπε να κάνω. Έκανα λοιπόν μια ένσταση που την έστειλα στον Διευθυντή του ΙΕΚ και την κοινοποίησα στον ΟΕΕΚ. Από τον ΟΕΕΚ δεν υπήρχε καμία κίνηση και το μόνο χαρτί που μου έστειλαν ήταν ένα απόσπασμα από το ΦΕΚ του κανονισμού λειτουργίας των ΙΕΚ που αναφέρει ότι μια τριμελής επιτροπή αποτελούμενη από τον διευθυντή, τον υποδιευθυντή και ένα μέλος του ΟΕΕΚ συντάσσουν τους αξιολογικούς πίνακες. Έστειλα όλα τα χαρτιά μαζί με μια καταγγελία και στο υπουργείο παιδείας αλλά μετά από 1,5 μήνα μου επέστρεψαν τον φάκελο πίσω γιατί δεν υπήρχε αποδέκτης μιας και ο ΟΕΕΚ είχε κλείσει και στο υπουργείο δεν υπήρχε κανείς αρμόδιος να αναλάβει το θέμα. Τα ΙΕΚ εννοείται ότι συνέχισαν να λειτουργούν κανονικά, απλά κανείς δεν αναλάμβανε την ευθύνη να απαντήσει.
Η απάντηση του Διευθυντή στην ένστασή μου ήταν αρνητική και ουδεμία μεταβολή έγινε τους πίνακες. Έστειλα την απάντηση του διευθυντή στην ΕΠΕ η οποία με την σειρά της έστειλε μια επιστολή παρέμβασης στο ΙΕΚ Χαλκίδας. Η απάντηση στην παρέμβαση ήταν γενικόλογη, ασαφής, δεν δόθηκαν επαρκείς εξηγήσεις για τις αποφάσεις που ελήφθησαν και δεν απαντήθηκαν τα τεκμηριωμένα και πλήρως διευκρινισμένα ερωτήματα της επιστολής. Η ΕΠΕ δεν σταμάτησε εκεί. Βέβαιη για τον αυθαίρετο και παράτυπο τρόπο σύνταξης των πινάκων αφού υπάρχουν δημοσιευμένες αποφάσεις, έστειλε και νέα παρέμβαση στο ΙΕΚ αλλά οι απαντήσεις που ελάμβανε ήταν αρνητικές.
Με όλα αυτά από τον Σεπτέμβριο φτάσαμε στον Ιανουάριο του 2011. Παρά το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της ΕΠΕ στο ζήτημα, λόγω της κατάργησης του ΟΕΕΚ δεν υπήρχε κανείς να ασχοληθεί με τις παρεμβάσεις και τις ενστάσεις τόσο τις δικές μου όσο και της ένωσης με αποτέλεσμα ο διευθυντής να δρά ανενόχλητος. Η ΕΠΕ με συμβούλευσε να απευθυνθώ σε δικηγόρο και μάλιστα με βοήθησε να βρω κάποιον που ασχολείται με αυτά τα θέματα για να κινηθώ δικαστικά πλέον.
Με το πέρασμα των ΙΕΚ στο ΙΔΕΚΕ για το δεύτερο εξάμηνο ήλπιζα ότι θα αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο θα προσληφθούν οι εκπαιδευτές. Έκανα αίτηση για το εαρινό εξάμηνο πλέον και περίμενα να βγουν οι αξιολογικοί πίνακες. Η σειρά κατάταξης στον πίνακα έγινε και για το β΄ εξάμηνο με τον ίδιο τρόπο όπως και το φθινοπωρινό εξάμηνο. Ευρισκόμενη πάντα σε επικοινωνία με την ΕΠΕ την αμέσως επόμενη ημέρα ανάρτησης των πινάκων κατέβηκα στην Αθήνα στο ΙΔΕΚΕ (Αχαρνών 417) και κατέθεσα ένσταση-καταγγελία κατά της σειράς κατάταξης των εκπαιδευτών της κατηγορίας ΠΕ19, μαζί με όλα τα σχετικά έγγραφα που απεδείκνυαν το δίκαιο της ένστασής μου. Αν και τώρα δεν υπήρχε απάντηση από το ΙΔΕΚΕ θα ακολουθούσα την δικαστική οδό.
Πέρασαν μερικές βδομάδες χωρίς να έχω απάντηση όταν αρχές Μαρτίου με πήραν τηλέφωνο από το ΙΔΕΚΕ που με ενημέρωσαν ότι είχα δίκιο και ζήτησαν από τον διευθυντή να αλλάξει την σειρά κατάταξης βάσει των όσων αναφέρονται στον κανονισμό κατάρτισης και να προσλάβει αυτούς που πρέπει. Τους απάντησα ότι δεν είχα ενημερωθεί και μου είπαν να πάω στο ΙΕΚ να ελέγξω τον πίνακα κατάταξης και αν αντιληφθώ κάποια παρατυπία να τους ενημερώσω. Πράγματι πήγα στο ΙΕΚ, όντως ο πίνακας αυτή την φορά ήταν σωστός αλλά επειδή προσλήφθηκαν μόνο 8 άτομα (ήμουν 11η στην σειρά) δεν με πήραν στο ΙΕΚ.
Πέρασαν σχεδόν 6 μήνες με συνεχείς παρεμβάσεις, ενστάσεις καταγγελίες, αγωνιζόμενη να αποδείξω τα αυτονόητα, με την ψυχολογία μου σε άσχημη κατάσταση, για να έρθει η στιγμή να δει κάποιος ότι έχω δίκιο.
Η έλλειψη στοιχειωδών κανόνων αξιολόγησης των εκπαιδευτών οδηγεί σε αυθαιρεσίες πολλές φορές. Θα πρέπει να υπάρξει ένας ενιαίος τρόπος αξιολόγησης προσόντων, ίσως μέσα από τη δημιουργία ενός πανελλαδικού μητρώου εκπαιδευτών. Έτσι, σε κάθε ειδικότητα, π.χ. Πληροφορική, να ανήκουν καταρχήν όσοι εκπαιδευτές έχουν πτυχίο πληροφορικής, να γνωρίζει άμεσα ο κάθε υποψήφιος τα μόριά του βάση των προσόντων του, καθώς και τα μόρια των συνυποψηφίων του. Επίσης, θα πρέπει να τηρούνται οι κανόνες δημοσιότητας – δεν είναι δυνατόν να μην δημοσιοποιούνται τα στοιχεία αυτών που προσλαμβάνονται και να αποκρύπτεται με τέτοιες μεθοδεύσεις η λειτουργία των εκάστοτε “τριμελών επιτροπών”… Μια προκήρυξη που αναφέρει ότι “συνεκτιμούνται” διάφορα κριτήρια δεν καθορίζει ούτε κατ’ ελάχιστον τη διαδικασία αξιολόγησης – άλλοτε θα μετράει περισσότερο ένα μεταπτυχιακό, άλλοτε η ανεργία, άλλοτε η διδακτική εμπειρία, ανάλογα τα κέφια της εκάστοτε επιτροπής στο κάθε Ι.Ε.Κ.
Ήθελα να δημοσιοποιήσω το όλο θέμα γιατί γνωρίζω πλέον ότι δεν είμαι η μοναδική που έχω αντζ